Schoonselhof Lier 17 - 3 - 1962 / Antwerpen 18 – 12 - 2022 Wim Henderickx Het graf voor Wim Henderickx bevindt zich op perk R, het kunstenaarsereperk

Wim Henderickx studeerde compositie bij Willem Kersters en slagwerk bij Louis Cauberghs aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en hij studeerde aan het IRCAM in Parijs en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Henderickx componeerde voor zeer uiteenlopende bezettingen: onder meer kamermuziek, orkestwerken en opera’s. Met “Mysterium” (1989) voor tien houtblazers won hij in 1993 de Internationale compositieprijs Vlaanderen-Quebec. Vanaf die periode kreeg de oosterse filisofie een grote invloed op zijn werk, zoals blijkt uit onder meer de driedelige “Raga-cyclus”, orkestwerken gebaseerd op de Indiase rage en de zevendelige “Tantric Cycle”. Wim Henderickx doceerde compositie en muziekanalyse aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast was hij hoofddocent van de jaarlijkse zomer-compositiestage bij “Musica”, Impulscentrum voor Muziek in het Dommelhof in Neerpelt. Sinds 1996 was hij huiscomponist van “Muziektheater Transparant” te Antwerpen. Daarvoor schreef hij onder meer zijn eerste opera “Triumph of Spirit over Matter” (2000) en de jongerenopera “Achilleus” (2003). Zijn laatste productie voor Transparant was “Revelations” (2017). Wim Henderickx was jarenlang paukenist bij het “Nieuw Belgisch Kamerorkest”, de latere “Beethovenacademie”. Van dit orkest kreeg Henderickx de opdracht om “Le Visioni di Paura” (1990) te componeren. Hij schreef voor de “Koningin Elisabethwedstrijd” voor zang in 2008 het verplichte werk “Canzone for voice and piano.


Met dank aan Maria Nuyts
voor de informatie